Hoe een kant-en-klaar bedrijf te kopen: instructies

0
5

Hoe uw bedrijf te organiseren? Er zijn drie manieren: een bedrijf helemaal opnieuw opzetten, een franchise openen of een kant-en-klaar bedrijf kopen. De laatste methode is de eenvoudigste en bespaart tijd en moeite.

Om vanuit het niets een winstgevend bedrijf op te bouwen, hebt u ervaring, kennis van de markt, het vermogen om klanten aan te trekken, enz. Wanneer u een franchisebedrijf opent, krijgt u een licentie om het merk te gebruiken, een kant-en-klaar bedrijf plan, scripts voor communicatie met klanten en nog veel meer. U zult echter zelf naar een pand moeten zoeken, apparatuur moeten aanschaffen en personeel moeten inhuren.

Een ondernemer die een kant-en-klaar bedrijf koopt, wordt eigenaar van een gevestigd bedrijf met zijn leveranciers, panden, klanten, werknemers. Dit alles stelt u in staat om direct winst te maken.

Een kant en klare zaak kopen: stap voor stap

  • Bepaal een bereik.
  • Beoordeel de marktvooruitzichten.
  • Zoek een kant-en-klaar bedrijf.
  • Controleer uw gekozen bedrijf.
  • Registreer het bedrijf opnieuw voor uzelf.

Van buitenaf ziet het actieplan er vrij eenvoudig uit. In de praktijk moet u echter op veel verschillende nuances letten. Laten we elke fase in meer detail analyseren.

Het is belangrijk voor iedereen die besluit zaken te doen om te begrijpen hoe het gekozen gebied werkt. Ze zou zich tot je aangetrokken moeten voelen. Beoordeel uw ervaring en vaardigheden, selecteer een segment waarin u in het verleden hebt gewerkt.

Analyseer de markt. Identificeer uw belangrijkste concurrenten, schets vooruitzichten en mogelijke moeilijkheden. Het is handig om opinieleiders in het gekozen vakgebied te vinden: ze beheren vaak sociale netwerken en blogs en vertellen eerlijk over hoe de marktsituatie op dit moment is.

Als je een sfeer hebt gekozen die comfortabel voor je is en je denkt dat je er een winstgevend bedrijf in kunt runnen, is het tijd om verder te gaan met het zoeken naar een kant-en-klaar bedrijf. De meest betrouwbare manier is om contact op te nemen met een makelaar. De specialist helpt u bij het controleren van de geïnteresseerde bedrijven en het papierwerk, en vertelt u over alle belangrijke nuances.

U kunt een bedrijf vinden om te kopen en onafhankelijk. Verkoopaankondigingen worden vaak in zakelijke publicaties of op Avito geplaatst. Een kant-en-klaar bedrijf wordt ook aangeboden door speciale uitwisselingen op internet, maar hun betrouwbaarheid moet zorgvuldig worden gecontroleerd.

Een belangrijke regel is om in elke fase een specialist te raadplegen. Vraag om hulp van experts, makelaars, advocaten. Het is beter om in de beginfase meer geld uit te geven dan alles te verliezen.

Schaal selectie

Voor degenen die in het verleden geen ondernemerservaring hadden, is het beter om een ​​​​kant-en-klaar klein bedrijf te kopen. Probeer niet meteen een groot bezit te verwerven: gebrek aan ervaring kan leiden tot ernstige financiële verliezen.

De veiligste optie is een bedrijf gerelateerd aan verkoop. Het kan een online winkel zijn, een winkel, enz. Met goede marketing en gevestigde toeleveringsketens wordt zo’n asset vrij eenvoudig te beheren.

De grootste risico’s worden geconstateerd op het gebied van openbare catering en productie. Dit is een bedrijf voor professionals. Het vereist serieuze en gevarieerde vaardigheden. Denk twee keer na voordat u zo’n actief koopt.

Controleer gereed bedrijf

Vergeet niet dat u de verkoper niet op zijn woord kunt geloven. De verkoop van een kant-en-klaar bedrijf mag niet worden geassocieerd met de verhuizing of tewerkstelling van de eigenaar in een ander bedrijf, maar met de onrendabiliteit van het bedrijf. Als u niet genoeg aandacht besteedt aan de verificatiefase, loopt u het risico geen winst te maken, maar de schulden en verliezen van anderen.

Er zijn verschillende manieren om een ​​bedrijf te controleren alvorens te kopen:

  • Beoordeel het bedrijf door de ogen van de klant. Bezoek het zelf of huur een mystery shopper in.
  • Lees reviews op internet. Niet alle beoordelingen (zowel goede als slechte) zijn te vertrouwen, maar als meerdere mensen klagen over hetzelfde probleem, is dit een reden om na te denken.
  • Controleer contracten. Onderzoek de geschiedenis van huurrelaties, zorg ervoor dat er geen huurachterstanden en energierekeningen zijn. Ook is het handig om een ​​uittreksel uit het USRN te bestellen om te achterhalen van wie het gehuurde pand is.

Afzonderlijk is het de moeite waard om meer te weten te komen over de schulden van het bedrijf. Om dit te doen, kunt u  de archiefkast met arbitragezaken bestuderen of het bedrijf controleren op  de website van de Federale Gerechtsdeurwaarder door de volledige naam van de individuele ondernemer of het FIN van de rechtspersoon in de zoekbalk in te voeren. Het is handig om het bedrijf te controleren bij het belastingkantoor. Hiervoor kunt u  een uittreksel uit het Unified State Register of Legal Entities / EGRIP bestellen .

Het is echter onmogelijk om de risico’s tijdens de autocontrole volledig uit te sluiten. Het ontbreken van informatie in bovenstaande afdelingen betekent niet dat het bedrijf schoon is. Misschien zijn de gegevens nog niet ingevoerd. Voor meer betrouwbaarheid is het de moeite waard om due diligence te organiseren. Dit is een speciale procedure waarbij professionals op verschillende gebieden het bedrijf controleren op belangrijke parameters.

Tijdens due diligence voeren experts de volgende controles uit:

  • operatiekamer . Specialisten bestuderen de geschiedenis van de ontwikkeling van het bedrijf, evalueren de effectiviteit van de organisatiestructuur en het personeel van het betreffende bedrijf.
  • Juridisch . In dit stadium wordt de wettigheid van de samenstellende documenten, eigendomsrechten en lasten van het bedrijf vastgesteld.
  • belasting . Een dergelijke analyse zal belastingschulden, controlerisico’s, de legitimiteit van optimalisatieschema’s, enz. Aan het licht brengen.
  • Financieel . De specialist geeft u bedrijfsindicatoren met betrekking tot inkomsten en uitgaven.
  • Marketing . De audit zal de concurrentievoordelen van het bedrijf benadrukken. Experts beoordelen de vooruitzichten en de huidige marktpositie.

Afzonderlijke rapporten worden opgesteld op basis van de resultaten van elke audit. Op basis daarvan wordt een gemeenschappelijke gevormd. De due diligence-procedure kan ongeveer 100 duizend roebel kosten, maar hierdoor krijgt u een beter idee van wat voor soort bedrijf u koopt. Nadat u alle nuances hebt geleerd, kunt u er zeker van zijn dat u een bedrijf met een bewezen winst overneemt en uw geld niet zult verspillen.

Mogelijke risico’s

  • Schulden van het bedrijf (voor belastingen, aan leveranciers, verhuurder en werknemers).
  • Slechte bedrijfsconditie (lage winsten en inkomsten, oude apparatuur, onprofessionele werknemers, slechte productkwaliteit, onbetrouwbare leveranciers).
  • Beschadigde reputatie.
  • Zakendoen is gebonden aan de persoonlijkheid van de oprichter (zijn connecties en reputatie).
  • Het vertrek van oude werknemers na de verkoop (de risico’s zijn vooral groot wanneer het bedrijf een persoon in dienst heeft die erg populair is bij klanten).

Bovendien zijn er veel verschillende frauduleuze plannen met betrekking tot de verkoop van een kant-en-klaar bedrijf. Het kopen van een bedrijf is een proces dat langzaam moet worden benaderd. Als de verkoper u een extreem krap tijdsbestek stelt en voortdurend waarschuwt dat hij het bedrijf aan een andere koper kan verkopen, heeft u hoogstwaarschijnlijk te maken met een oplichter.

Waarom ze een kant-en-klaar bedrijf kunnen verkopen

  • Eigenaar burn-out. De eigenaar was gewoon moe van wat hij aan het doen was en besloot zijn werkterrein te veranderen.
  • Zakelijke doorverkoop. De eigenaar kocht in het verleden een noodlijdend actief, loste alle problemen op en verkoopt nu tegen een hogere prijs.
  • Verdeling van zaken tussen partners. Er zijn verschillende eigenaren, zij waren het daar niet mee eens en besloten het gemeenschappelijke goed te verkopen.
  • De behoefte aan geld. De eigenaar heeft een groot bedrag nodig en besluit het geld uit het bedrijf te halen.
  • Onterechte verwachtingen. De droom van het bezitten van een bedrijf is heel anders dan de werkelijkheid. Vaak besluiten dergelijke mensen om weer aan het werk te gaan om een ​​baan te hebben met een stabiel schema en een bepaald verantwoordelijkheidsgebied.
  • Pensioen. Deze reden is relevant voor ondernemers met een pensioengerechtigde leeftijd. Ze komen tot de conclusie dat ze genoeg hebben verdiend en besluiten tijd te besteden aan gezin en hobby’s.
  • krediet belasting. De inkomsten van het bedrijf kunnen hoog zijn. Maar als de eigenaar een lening aanging om deze te openen, is er een scenario mogelijk waarin hij gedwongen wordt het grootste deel van de winst te besteden aan het terugbetalen van de schuld. In dit geval kan hij het bedrijf verkopen, de lening afsluiten en de rest van het geld in een ander project investeren.
  • niet-kernactivum. Het bedrijf dat ter overname wordt aangeboden, kan deel uitmaken van een groep. De eigenaar kan besluiten dat hij niet langer geïnteresseerd is in een bedrijf dat niet gerelateerd is aan zijn core business.

Al deze redenen zijn redelijk veilig te noemen. In dergelijke gevallen praat de eigenaar in de regel openlijk over alles, en de werkelijke toestand van het bedrijf valt samen met die beschreven.

Maar er zijn meer gevaarlijke opties:

  • Persoonlijke redenen. Levensomstandigheden kunnen er inderdaad toe leiden dat de eigenaar het bezit dat hij bezit, verkoopt. Vaak proberen ze echter om persoonlijke redenen echte problemen met een financiële achtergrond te verbergen.
  • Lage winst. Soms probeert de eigenaar de moeilijkheden die het bedrijf heeft niet te verbergen. In dit geval biedt hij het activum tegen lagere kosten aan. Een ondernemer die over de nodige competenties beschikt om de problemen van het bedrijf op te lossen, kan een bedrijf uitkopen voor eigen voordeel. Maar zo’n deal brengt risico’s met zich mee. En ga er alleen voor als u zeker bent van uw capaciteiten.

Afspraken maken

In dit stadium wordt de aankoop van een bedrijf grotendeels bepaald door de vorm van registratie. Het is belangrijk om te begrijpen dat het onmogelijk is om een ​​kant-en-klaar complex van een individuele ondernemer te kopen. Aankoop van activa zal in termijnen moeten gebeuren. Hiervoor heb je nodig:

  • Open een IP (gedetailleerde instructies – in  het materiaal “Bedrijven”).
  • Onderteken een verkoopcontract voor materiële activa (apparatuur, overgebleven goederen, enz.).
  • Maak afspraken over de overdracht van huurrechten en stel een overeenkomst op met de eigenaar van het pand (u dient geen onderhuur aan te gaan).
  • Teken een overeenkomst over de overdracht van immateriële activa (merk, logo, slogan, website, enz.).
  • Sluit nieuwe contracten af ​​met klanten en leveranciers.

De procedure voor het kopen van een LLC of JSC is wettelijk geregeld. In het eerste geval zijn er twee belangrijke manieren om een ​​bedrijf opnieuw te registreren. U kunt een nieuwe rechtspersoon creëren en een koop- en verkoopovereenkomst ondertekenen voor bestaande activa. Meer details over het openen van een LLC, vertelde “Bedrijf” eerder.

Deze optie is handig omdat de nieuwe rechtspersoon gegarandeerd geen schulden, een slecht kredietverleden en een beschadigde reputatie heeft. Zo’n bedrijf zal echter niet bekend zijn op de markt, waardoor de nieuwe eigenaar het risico loopt klanten en leveranciers te verliezen.

De tweede optie is om de samenstelling van de oprichters te wijzigen. In dit geval wordt een nieuwe deelnemer geïntroduceerd en worden de oude weergegeven. Het kredietverleden en de schulden van de rechtspersoon blijven bestaan, wat een risico vormt. Maar leveranciers en klanten merken misschien niet eens dat het bedrijf van eigenaar is veranderd, wat de stabiliteit van zijn werk garandeert.

JSC-overnametransacties worden als de meest complexe beschouwd. In dit geval zijn de aandelen van het bedrijf het voorwerp van aankoop. De nuances van hun verkoop en aankoop zullen worden bepaald door de reikwijdte van het bedrijf, het charter van het bedrijf en de bestaande beperkingen op de verkoop. Het is onwenselijk om zo’n deal te sluiten zonder de hulp van advocaten.

Wat is het volgende

Het tekenen van een verkoopcontract is zeker niet de laatste fase. Je moet niet verwachten dat je meteen daarna rustig een bedrijf kunt leiden dat je meteen winst gaat opleveren.

In de eerste fasen krijgt u ook te maken met belastingen, online kassa’s, brandbestrijding, medische onderzoeken, civiele bescherming, boetes, claims van concurrenten en consumenten, het gebruik van een betaalrekening, enz.

Vergeet niet dat de verandering van eigenaar voor geen enkel bedrijf onopgemerkt zal blijven. Het kost tijd om alle processen op te zetten. Wanhoop niet als de indicatoren in de eerste fasen lager zijn dan die u tijdens de verkoop werden getoond. Het is zeer waarschijnlijk dat het bedrijf na een korte periode van turbulentie terugkeert naar een stabiel inkomen.

Het belangrijkste is om niet te vergeten dat uw eigen bedrijf een continu werk is. Ondernemers hebben geen vast schema en vrije dagen. U moet op elk moment contact hebben en gemakkelijk betrokken zijn bij werkzaamheden.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here